13 Mart 2009 Cuma

SUDA ERİYEN VİTAMİNLERDEN FAYDALANMAMIZ İÇİN İPUÇLARI (2)

Daha önce yağda eriyen vitaminleri anlatarak bu vitaminlerden en üst düzeyde yararlanmamız için yapmamız gerekenlere değinmiştik.C ve B vitaminleri de suda çözünen vitaminlerdir.
C Vitamini: Bazı proteinlerin, vitamin ve madenlerin vücudumuzda kullanılmasında; diş, kemik yapımı, kılcal damarların sağlığı ve yaraların iyileşmesi için gerekli olan kolajen yapımında kullanılır. Vücudumuzun çalışmasını hızlandırır, canlılık kazandırır, bağışıklık sistemimizi güçlendirir. Folik asitten daha çok yararlanmamızı sağlar. Portakal, mandalina, greyfurt, limon, maydanoz, taze biber, pazı, ıspanak, roka, tere, domates, lahana, karnabahar, kavun, çilek, kivi en iyi kaynağıdır.
C vitamini ısıl işlem, ışık ve bekleme süresinden en çok etkilenen vitaminlerdendir.Bu nedenle;
-Meyve suyu sıkıldığı anda içilmelidir buzdolabında saklamak besin değerini azaltır.
-Pişirme sırasında C vitamini çabuk kaybolduğundan, bu besinleri çiğ yemek daha yararlıdır.
-C vitamini suda eriyen bir vitamin olduğundan, pişirme sırasında yemeğin suyuna geçmektedir.Bu nedenle mümkünse pişirme suları yiyeceklere katılmalıdır.
-Yumurta, kurubaklagil ve tahıldaki demir ve çinkonun çoğu bağırsaklardan emilemeden atılır. Bu besinler, C vitaminiyle birlikte tüketilirse, demir ve çinko daha yararlı hale gelir. Örneğin, yumurta yediğimizde, yanında portakal, greyfurt gibi C vitamininden zengin bir besin alırsak faydasını arttırırız.

B Vitamini:Büyük bir kısmını B kompleksleri meydana getirir.(B1,B2,B5,B6,B12)
Sinir ve kasların normal gelişme ve çalışmasını,al ve akyuvarların oluşunu sağlar.Kansızlığı önler.
Tahılların kabuklarında,mayalarda (bira mayası) taze sebze ve meyvede, taze et,süt,yumurta ve karaciğerde bulunur.
-Kurubaklagilleri kolay pişirmek için önceden haşlar ve haşlama suyunu dökeriz oysa bu işlem, kurubaklagillerdeki B vitaminlerinin suyla beraber atılması demektir. Bu nedenle, bakliyatı bir gece önceden ıslatırsak pişirme süresini kısaltarak vitamin kaybını önleriz.
-B ve D vitaminlerinin bazıları ışığa duyarlıdırlar. B2 vitamini açısından zengin bir gıda olan süt ışık geçirmeyen veya koyu renk kutularda satılmalıdırlar.
-Yoğurdun suyu birkaç gün içinde kendiliğinden ayrılır. Başta B2 olmak üzere içindeki vitaminler suyuna geçtiğinden, yerken yoğurdu mutlaka suyuyla karıştırmalıyız.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder